
-
Zmiana czasu 2025. Pociągi z godzinnym postojem
-
Jak jeżdżą pociągi podczas zmiany czasu?
-
PKP – zmiana czasu na zimowy. Czy wszystkie pociągi zatrzymują się na godzinę?
Zmiana czasu w Polsce obowiązuje nieprzerwanie od 1977 roku, kiedy wprowadzono ją w celu lepszego wykorzystania światła dziennego i oszczędności energii. Choć od kilku lat w Unii Europejskiej toczy się dyskusja o jej zniesieniu, ostateczna decyzja wciąż nie zapadła.
Polska – podobnie jak inne państwa członkowskie – nadal stosuje obecny system, ale według doniesień medialnych ostatnie przestawienie zegarków miałoby nastąpić w marcu 2026 roku, po czym kraj pozostałby przy czasie letnim na stałe.
Zmiana czasu 2025. Pociągi z godzinnym postojem
Zmiana czasu, choć dla wielu pasażerów oznacza dodatkową godzinę snu, w praktyce stanowi poważne wyzwanie logistyczne. PKP Intercity zapowiedziało, że w nocy z 25 na 26 października 2025 roku trzynaście pociągów zostanie zatrzymanych na około godzinę na najbliższej stacji. Dzięki temu podróżni dotrą do celu zgodnie z planem, a rozkład jazdy pozostanie spójny.
-
IC 56006 Baltic Express rel. Gdynia Gł. – Praha hl. n.; postój na stacji Poznań Gł.;
-
IC 65006 Baltic Express rel. Praha hl. n. – Gdynia Gł.; postój na stacji Inowrocław;
-
IC 38170 Ustronie rel. Kraków Gł. – Kołobrzeg; postój na stacji Nowy Dwór Mazowiecki;
-
IC 83170 Ustronie rel. Kołobrzeg – Kraków Gł.;
-
IC 18170 Uznam rel. Warszawa Wsch. – Świnoujście; postój na stacji Opalenica;
-
IC 81170 Uznam rel. Świnoujście – Warszawa Wsch.;
-
IC 16190 Karkonosze rel. Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna;
-
IC 61190 Karkonosze rel. Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia;
-
TLK 35170 Karpaty rel. Zakopane – Gdynia Gł.; postój na stacji Częstochowa;
-
TLK 53170 Karpaty rel. Gdynia Gł. – Zakopane; postój na stacji Częstochowa;
-
IC 83172 Przemyślanin rel. Świnoujście – Przemyśl Gł.;
-
IC 38172 Przemyślanin rel. Przemyśl Gł. – Świnoujście; postój na stacji Wrocław Gł.;
-
IC 85108 Stańczyk rel. Szczecin Gł. – Olsztyn Gł.; postój na stacji Szczecin Gł.
Gdyby tego rozwiązania nie zastosowano, część składów mogłaby przyjechać do stacji końcowych o godzinę wcześniej, a to niestety rodziłoby problemy z obsługą pasażerów, dostępnością peronów, czy koordynacją dalszych połączeń. Podobne procedury stosowane są również w innych krajach europejskich – np. w Niemczech, czy Czechach.
Jak jeżdżą pociągi podczas zmiany czasu?
Podróż nocnym pociągiem w ostatni weekend października 2025 roku ma swój szczególny rytm. Skład rusza jeszcze przed północą, pasażerowie zajmują miejsca, część z nich zasypia, inni czytają książkę lub korzystają z wagonu restauracyjnego. Nad ranem, gdy zegary cofają się z godziny 3:00 na 2:00, pociąg zatrzymuje się na stacji. Jest to świadome i zaplanowane działanie przewoźnika. Po godzinie postoju skład rusza dalej, a czas przyjazdu do stacji końcowej pozostaje zgodny z rozkładem.
Z punktu widzenia pasażera oznacza to, że podróż nie wydłuża się w sposób odczuwalny – dodatkowa godzina jest „ukryta” w nocnym rozkładzie. PKP Intercity informuje o takich postojach z wyprzedzeniem, a obsługa pociągu przypomina o nich w trakcie podróży.
Warto jednak pamiętać, że jeśli ktoś planuje przesiadkę tuż po zmianie czasu, dobrze jest sprawdzić aktualne informacje w systemie rezerwacyjnym. To szczególnie istotne w przypadku połączeń międzynarodowych, gdzie różnice w strefach czasowych mogą dodatkowo komplikować plan podróży.
PKP – zmiana czasu na zimowy. Czy wszystkie pociągi zatrzymują się na godzinę?
Pasażerowie nocnych połączeń mogą spodziewać się postoju, ale ich podróż zakończy się punktualnie. Połączenia regionalne i dzienne, które nie pokrywają się z momentem zmiany czasu, nie wymagają takich działań – kursują normalnie, bez dodatkowych przerw. Pasażerowie powinni jednak sprawdzić rozkład, zwłaszcza jeśli planują przesiadkę tuż po cofnięciu zegarów.
Zmiana czasu w Polsce obowiązuje od 1977 roku i jest elementem szerszej praktyki europejskiej. Dla kolei oznacza to konieczność zsynchronizowania systemów zarządzania ruchem, rozjazdów i przyjazdów, tak aby cała sieć działała w sposób przewidywalny i bezpieczny. Godzinny postój to metoda minimalizacji ryzyka – zapewnia stabilność operacyjną, pewność dla podróżnych i spójność rozkładów jazdy.
-
Nowy rozkład PKP Intercity. Zawiezie nas do Niemiec, Austrii czy na Węgry
-
Sroga awantura o Pendolino w Zakopanem. W tle czai się coś jeszcze












